Stel je voor: Je kind is flink ziek… ze kan niet slapen… blijft maar huilen… langzamerhand wordt je een beetje radeloos…

Wat doe je? Mag je zelf besluiten om naar het ziekenhuis toe te gaan? Lees hier wat je moet doen en wie je wanneer moet bellen:

Het antwoord op de vraag of je zelf mag beslissen om naar het ziekenhuis te rijden is:

Nee

Je mag niet op eigen houtje zomaar naar de Spoedeisende Hulp (SEH) van het ziekenhuis gaan. Daar heb je altijd een verwijzing voor nodig van de huisarts of huisartsenpost (HAP) De assistente aan de telefoon stelt je enkele vragen en beslist dan of je zelf iets kunt doen of dat je langs mag komen. Je moet dus altijd van tevoren bellen.

Bij levensbedreigende situaties bel je altijd direct 112

Ook als je twijfelt of het ernstig genoeg is mag je 112 bellen. Natuurlijk bel je niet voor de hik of een schaafwond 112. Maar twijfel je of het erg genoeg is voor 112 dan bel je gewoon 112. Bij twijfel hebben ze liever dat je een keer teveel belt dan te weinig. Ook 112 kan via de telefoon adviseren wat je moet doen, er komt dus niet per sé een ambulance naar je toe, de meldkamercentralist kan ook het advies geven om toch de HAP te bellen.

Lijkt het wel mee te vallen?

Bel dan overdag je eigen huisarts, dit heeft altijd de voorkeur want zij kent jullie het beste. Kan het volgens jou niet wachten tot de volgende ochtend dan bel je de huisartsenpost. Maar het kan dus best voorkomen dat zij ook het advies geven om de nacht af te wachten en ’s ochtends alsnog je eigen huisarts te bellen.

Ook goed om te weten:

Een bezoek aan de huisarts of huisartsenpost zit altijd in je basisverzekering, dit kost jou niets extra’s. Een bezoek aan de Spoedeisende Hulp zit niet in de basisverzekering, dit kan jou je eigen risico kosten.

Tot slot nog een belangrijke opmerking:

Probeer altijd zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen die gesteld worden. Zijn er symptomen die niet gevraagd worden, geef dat dan wel aan bij de assistente, het is belangrijk dat zij alle informatie heeft. De hulpverlening staat of valt altijd met de juistheid van de melding aan de telefoon.

Wist je dat?!

Er is speciale software voor mensen die doof of slechthorend zijn zodat zij via tekst, spraak en beeld in een noodsituatie kunnen bellen met 112. Klik hier voor meer informatie hoe dat precies werkt.