{"id":1514,"date":"2020-06-17T10:33:10","date_gmt":"2020-06-17T08:33:10","guid":{"rendered":"https:\/\/www.punt5.nl\/?p=1514"},"modified":"2020-06-17T10:51:27","modified_gmt":"2020-06-17T08:51:27","slug":"cooperatieve-werkvormen-in-coronatijd-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.punt5.nl\/blog\/cooperatieve-werkvormen-in-coronatijd-2\/","title":{"rendered":"Co\u00f6peratieve werkvormen in Coronatijd [2]"},"content":{"rendered":"

Veel instructeurs worstelen met de restricties die ons opgelegd worden door alle maatregelen tegen Corona. Want, hoe houd je je lessen leuk en uitdagend als je op 1,5 meter afstand van elkaar moet blijven? Elke week deel ik een didactische werkvorm om direct binnen jouw anderhalve meter lessen te kunnen inzetten. Lees mee en laat je inspireren.<\/h3>\n

<\/p>\n

Dobbelspelletjes zijn ontzettend leuk om in een circuit te gebruiken. Met een dobbelspelletje testen de cursisten zelf hun kennis over meerdere onderwerpen die in relatie met elkaar staan. Door een vraag en antwoord spel in competitie ervaren je cursisten succes over hun eigen kennis. Deze succeservaringen helpen je cursisten om met meer zelfvertrouwen in de praktijk daadwerkelijke hulp te verlenen.\u00a0Alleen met een dobbelspel zit je voor de RIVM richtlijnen te dicht bij elkaar. En hoe borg je de hygi\u00ebne als iedereen de kaartjes van het spel in zijn handen heeft? Na elke keer spelen alle kaartjes door een sopje heen halen is erg tijdrovend, tijd die je niet echt hebt in een les… Hoe kun je een dobbelspel \u00e1nders inzetten, waarbij de anderhalve meter gewaarborgd wordt \u00e9n je niet de helft van de les hoeft te besteden aan schoonmaken…<\/p>\n

Maak van een dobbelspel een klassikaal spel. Dat kan op verschillende manieren en is erg leuk om als afsluiting van een les te doen of als afsluiting van een onderwerp. Een kort en leuk intermetzo om het ene onderwerp af te sluiten voordat je met iets nieuws begint. Het haalt je cursisten uit de luistermodus en zorgt voor frisse energie. Ik zal je enkele voorbeelden geven:<\/p>\n

    \n
  1. Klassikaal vraag en antwoord spel<\/strong>\n